
Алгоритм дій для юридичної особи, якщо від державного реєстратора надійшла вимога про надання письмових пояснень щодо виявленої можливої недостовірності інформації про КБВ та/або структуру власності юридичної особи, що міститься в Єдиному державному реєстрі
Відповідно до вимог Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», з метою забезпечення достовірної інформації про кінцевих бенефіціарних власників в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, Міністерством юстиції України запроваджено механізм перевірки такої інформації при виявленні розбіжностей між отриманими відомостями суб’єктом первинного фінансового моніторингу та відомостями в Єдиному державному реєстрі.
17 липня 2023 року набув чинності Наказ Міністерства юстиції №2211/5 від 14 червня 2023 року «Про затвердження Порядку надання юридичною особою пояснень та/або документів для підтвердження відомостей про кінцевого бенефіціарного власника та/або структуру власності юридичної особи, а також порядку їх розгляду», відповідно до вимог якого державний реєстратор протягом 3 робочих днів з дати внесення до ЄДР відмітки про можливу недостовірність інформації про КБВ направляє юридичній особі вимогу щодо надання письмових пояснень.
Юридична особа протягом 10 робочих днів з дня отримання вимоги повинна надати державному реєстратору пояснення та документи для підтвердження відомостей про КБВ та/або структуру власності юридичної особи (далі - підтвердні документи). Пояснення підписується керівником юридичної особи або особою, уповноваженою діяти від імені юридичної особи, та повинно містити:
- Достовірну інформацію про КБВ юридичної особи:
- прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності);
- дату народження;
- усі відомі країни громадянства (підданства);
- серія (за наявності) та номер документа (документів), що посвідчує особу та підтверджує громадянство (підданство), зокрема, але не виключно, паспорта громадянина України для виїзду за кордон;
- унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності);
- місце проживання;
- реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності);
- характер та міру (рівень, ступінь, частку) бенефіціарного володіння (вигоди, інтересу, впливу).
- Структуру власності юридичної особи за формою та змістом, визначеними відповідно до законодавства.
- У разі спростування можливої недостовірності інформації про КБВ та/або структуру власності юридичної особи, що міститься в Єдиному державному реєстрі,- вичерпне обгрунтування з посиланням на документи, що підтверджують відповідні факти.
- У разі підтвердження недостовірності інформації про КБВ та/або структуру власності юридичної особи, що міститься в Єдиному державному реєстрі,- причини, через які відповідна інформація не була своєчасно оновлена юридичною особою.
- Перелік підтвердних документів, що додаються до пояснення для підтвердження інформації.
- Дату підписання пояснення.
Підтвердними документами можуть бути лише ті, які отримані з офіційних джерел, є чинними (дійсними) на момент їх подання та включають усі необхідні ідентифікаційні дані. Підтвердний документ, який надається в копії, має бути засвідчений шляхом проставляння підпису на ньому керівником юридичної особи або особою, уповноваженою діяти від імені юридичної особи, якщо законодавством не визначено інший спосіб засвідчення копії відповідного документа.
Відповідно до затвердженого наказом Міністерства юстиції України № 3265/5 від 14 вересня 2023 року «Порядку проведення перевірки інформації, наданої юридичною особою у поясненні та документах для підтвердження відомостей про кінцевого бенефіціарного власника та/або структуру власності юридичної особи», державний реєстратор розпочинає перевірку інформації про КБВ протягом 10 робочих днів з дня отримання відповідних документів від юридичної особи. Перевірка інформації про КБВ здійснюється протягом 10 робочих днів після її початку. У разі виникнення у державного реєстратора необхідності отримання додаткової інформації строк проведення перевірки продовжується на період з дня направлення державним реєстратором відповідної вимоги і до дня отримання ним запитуваної інформації.
Під час перевірки інформації про КБВ державний реєстратор перевіряє на наявність/відсутність у відомостях про КБВ, наданих юридичною особою, суперечностей з відомостями, надісланими Міністерством юстиції України відповідно до затвердженого наказом Міністерства юстиції України № 2542/5 від 12 липня 2023 року «Порядку повідомлення держателя Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про виявлення розбіжностей між отриманими суб’єктом первинного фінансового моніторингу в результаті здійснення належної перевірки та розміщеними в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостями про кінцевих бенефіціарних власників та/або структуру власності юридичної особи» (надалі – «Порядок № 2542/5»).
Державний реєстратор має право вимагати від фізичних та юридичних осіб надання інформації (у тому числі пояснень), необхідної для встановлення КБВ, надання копій документів, вимагати доступу до приміщень юридичної особи, проведення огляду речей та документів за місцезнаходженням юридичної особи, надання додаткових пояснень та/або інформації (документів). Юридична особа має обов’язок надати державному реєстратору інформацію та документи відповідно до вимог впродовж 7 робочих днів з дня отримання вимоги, а також надавати доступ до приміщень юридичної особи, речей та документів.
За результатами проведеної перевірки інформації про КБВ та/або структуру власності державний реєстратор формує лист-повідомлення, який надсилається до Міністерства юстиції України.
Звертаємо Вашу увагу, що у разі встановлення за результатами проведеної перевірки неактуальності інформації про КБВ юридичної особи, внесеної до ЄДР, Міністерство юстиції України вживає заходів щодо притягнення такої юридичної особи до відповідальності у порядку, визначеному законодавством.