logo

Центр надання адміністративних послуг у місті Рівному

Чому міста "тонуть" після злив і що з цим робити. Пояснюємо на прикладі світових мегаполісів

Чому міста

У грудні 2015 року зливи призвели до катастрофи в індійському Ченнаї

 

Сильна злива в Києві, яка 25 липня паралізувала місто та завдала відчутної шкоди його інфраструктурі, стала справжнім викликом для влади столиці.

Мер Віталій Кличко визнав, що місто недостатньо готове до подібної негоди - зокрема через проблеми із зливостоками та системою каналізації, - хоча і послався на "надзвичайний" характер ситуації. За даними голови управління з питань надзвичайних ситуацій КМДА Романа Ткачука, 25 липня в українській столиці за три години випала тримісячна норма опадів.

Однак випадок Києва - далеко не єдиний у світі, де рясні зливи мають катастрофічні наслідки через недоліки міського планування, а також проблеми з підземними комунікаціями.

НВ зібрало основні причини регулярного "підтоплення" мегаполісів через дощі, а також найкращі приклади світового досвіду вирішення подібних проблем.

 

Чому "пливуть" мегаполіси - три причини

1. Стрімка урбанізація та "бетонування" міст

У серпні 2017 року біля 2 тис. осіб були евакуйовані з американського Х'юстона - мегаполіс та передмістя затопило після сильних злив, викликаних ураганом Харві. Однак причиною катастрофічної ситуації стало не тільки стихійне лихо, а й проблеми самого міста, прийшли до висновку американські фахівці. Адже протягом останніх років Х'юстон регулярно підтоплювало після потужних злив - наслідки Харві стали як мінімум третьою великою повінню за останні три роки.

Корінь цієї проблеми - стрімке розростання міста в останні десятиліття, за яким не встигла міська дренажна система. До того ж, урбанізація різко скоротила обсяг зелених зон в Х'юстоні - на зміну їм прийшли бетонні та асфальтні покриття, не здатні вбирати воду. Про це в коментарі американському виданню Vox розповів Філ Бедінт - інженер, який очолив наукову групу в місцевому Університеті Райса, що займалася вивченням х'юстонських повеней.

"У нас було багато стрибків розвитку в 60-х, 70-х, 80-х роках, які створили цю бурхливу міську експансію, - пояснив Бедінт. - Будівництво йшло за прикладом Дикого Заходу. Дренажна система не встигала".

З 2000 року населення мегаполісу разом із найближчими передмістями зросло майже вдвічі, досягнувши 4 млн жителів. "Х'юстон залив бетоном прибережні прерії, які раніше вбирали [дощову] воду", - писав The Economist. З 2010 року там побудували понад 8,5 тис. будинків.

 

2. Халатність чиновників та корупція, що заважають міському плануванню

У грудні 2015 року сезон мусонних дощів приніс справжнє лихо в індійський мегаполіс Ченнаї, де живе близько 5 млн. осіб.

Зливи затопили велику частину міста, у деяких місцях вода досягла рівня 1,5-2 м. Близько 60% жителів залишилися без електрики, 40% - без мобільного зв'язку. У мегаполісі закрили всі освітні установи, зупинили заводи і фабрики, закрили аеропорт, практично припинилося транспортне сполучення. Жертвами повені стали більше 300 осіб.

 

 

Причиною лиха в Ченнаї в 2015 році згодом назвали безконтрольну забудову міста та корумпованість влади / Фото ЕРА

 

І хоча обсяг опадів дійсно був надзвичайним, розслідування катастрофи вказало на те, що до неї призвели насамперед наслідки хаотичного розвитку Ченнаї - безконтрольного з боку влади. У той час як для прибережного міста було критично важливо зберегти природні шляхи відтоку води - низинні заплави навколишніх річок і болотисті заплави в околицях міста.

За даними місцевої дослідницької групи Care Earth, площа забудови міста за останні десятиліття зросла в дев'ять разів - з 47 кв.км в 1980-му до 402 кв.км. в 2012-му. При цьому площа навколишніх водно-болотних угідь, що є природною дренажною системою Ченнаї, за цей час скоротилася в 2,5 рази - з 186 кв. км до 71 кв. км.

Як було відзначено в доповіді комітету індійського парламенту за підсумками аналізу ситуації в Ченнаї, "зазіхання на озера та русла річок зіграло ключову роль у провокуванні сильних повеней в Ченнаї".

У документі також було підкреслено, що уроки підтоплення Ченнаї повинні "відкрити очі" іншим мегаполісам і підштовхнути їхню влади "перевірити мафію", залучену до "незаконної узурпації водних об'єктів для бізнесу в сфері нерухомості".

У статті для ВВС один з місцевих активістів наводить приклади подібних корупційних схем, які вплинули на розвиток міста: так, у 2017 році 1 тис. акрів земель, які належали місцевому державному порту і були частиною дренажної системи міста, були з порушенням закону віддані під комерційну забудову.

 

3. Забруднення, несправність, застарілість міських зливостоків 

У серпні 2017-го проливні дощі паралізували ділову столицю Індії - місто Мумбаї, розташоване на узбережжі Аравійського моря. Багатьом жителям довелося пересуватися містом практично вплав. Був повністю заблокований громадський транспорт, закриті школи, університети, більшість адміністративних установ. Зупинилося залізничне сполучення, а багато рейсів, які вилітають із місцевого аеропорту, скасували.

Ця повінь стала ілюстрацією ситуації, яка багаторазово повторюється в Мумбаї в останні роки, та змусило говорити про критичні проблеми інфраструктури міста.

 

 

Індійський Мумбаї все частіше страждає від серйозних підтоплень після злив / Фото ЕРА

 

Міська система зливової каналізації індійського мегаполісу є мережею поверхневих і підземних стоків, а також каналів, через які відбувається відтік дощової води в міські струмки, річки (Улхас та Мітти) або прямо в Аравійське море.

Найважливіша частина дренажної системи Мумбаї - річка Мітти - в останні роки забилася твердими відходами і пластиком

При цьому найважливішою частиною дренажної системи Мумбаї є річка Мітти - "лінія демаркації між містом та його передмістями", як пише The Times of India. Після масштабної повені 2017 року видання нагадувало, що за останні роки практично вся вона забилася твердими відходами і пластиком.

Саме це стало призводити до регулярних повеней в Мумбаї навіть у тих випадках, коли опади не перевищують сезонну норму. "Доти, доки [водостічні] канали не будуть розширені, а проблема пластика [в дренажній системі] - вирішена, інших зусиль може бути недостатньо", - зазначає The Times of India.

 

Як вирішити проблему - три новаторських способи

1. Розвиток "губчатих" міст

Після катастрофічної повені в Пекіні в 2012 році лідер Китаю Сі Цзіньпін оголосив у грудні 2013 року про введення національного плану боротьби з підтопленнями китайських міст - він спонсорується з державного і місцевих бюджетів.

Будинки оснащують "зеленими" дахами з насадженнями, що вбирають вологу - їхня загальна площа в Шанхаї повинна досягти 400 тис. кв. м

Згідно з цим планом, під час модернізації інфраструктури дренажної системи мегаполісів слід приділяти першочергову увагу збереженню природних водних ресурсів та зелених зон міста, а також оснащувати вулиці міст покриттями, які б сприяли природному вбиранню дощових вод - подібно до губки - замість непроникного бетону.

Як пілотні міста проекту Sponge City були обрані 16 міст Китаю: 20% з них повинні повністю відповідати "губчатому" формату до 2020 року, інші 80% - до 2030. При цьому всі 16 мегаполісів повинні були впровадити новації на пілотних ділянках вже до 2017-го.

Одним із найяскравіших прикладів таких нововведень став Шанхай, де повністю змінили район Лінганг. Тут витратили близько $120 млн на дороги із водопроникним покриттям, організували величезні водно-паркові зелені зони, які поглинають зливову воду, оснастили тротуари сітчастої плиткою, крізь яку росте трава, а вода проникає прямо в грунт.

Крім того, в цьому районі Шанхаю з'явилося штучне озеро, яке допомагає акумулювати потоки води під час злив, а будівлі оснащують "зеленими" дахами із насадженнями, які вбирають вологу - їхня загальна площа повинна скласти 400 тис. кв. м.

 

 

Проект оновлення округу Цюйчжоу в китайській провінції Чжецзян / Фото turenscape.com

 

Програму Sponge City Китаю допомагають здійснювати інженери з Німеччини - аналогічні заходи втілюють також у Берліні та інших німецьких містах.

 

2. Поділ дощової води та каналізаційної системи

Подібне розділення вимагає об'ємних інженерних зусиль - закладення окремих труб для зливових вод і каналізації - однак дозволяє поліпшити управління водними ресурсами міста. Зокрема, станції очистки стічних вод не перевантажуються великою кількістю зливових вод під час сильних дощів.

 

 

Нові трубопроводи вже прокладають у канадському Ванкувері / Фото wavin.com

 

Таку практику впроваджують, наприклад, у канадському Ванкувері. Провінція Британська Колумбія, де знаходиться цей мегаполіс, поставила за мету до 2050 року повністю впоратися із проблемою переповнення стічних систем міста через сильні дощі.

 

3. Інноваційні "подвійні" тунелі

На початку 2000-х років Куала-Лумпур - столиця Малайзії - регулярно страждала від руйнівних повеней після сильних дощів. Багаторічна проблема мегаполісу була пов'язана із проблемою регулювання стоку зливових вод і заторами на вулицях міста.

Для вирішення цієї проблеми в 2004-2007 роках в мегаполісі був побудований унікальний проект - тунель подвійного призначення SMART (Stormwater Management and Road Tunnel) протяжністю майже 10 км. Його будівництво обійшлося в $600 млн.

 

 

Верхня частина тунелю - звичайна автострада, нижня - зливовий стік / Фото Emran Kassim via Flickr

 

Нижня частина тунелю служить для відводу паводкових вод від місця злиття двох основних річок, що протікають через центр міста, тоді як центральна його частина становить дворівневий автодорожній тунель, який розвантажує транспортні затори біля головних південних воріт у напрямку до центру міста.

Тунель SMART може працювати в трьох режимах. У першому необхідність відводу води відсутня. В умовах помірних дощів активується другий режим: вода відводиться через тунель у нижній частині магістралі, тоді як траса залишається відкритою для автотранспорту. У разі ж сильних стихійних лих тунель повністю закритий для автомобілів і всі три рівні загальною ємністю 3 мільйони кубометрів служать для відводу критичних обсягів води.

 

Джерело



Ключові слова розвиток

Контакти

Графік роботи

Слідкуйте за нами тут:
Напишіть нам
dznap@rivnerada.gov.ua